Wszelkie choroby zaczynają się w jelitach

Hipokrates z Kos.
Ojciec współczesnej medycyny

Czym jest mikrobiom jelitowy?

Mikrobiom (mikroflora) jelitowy to niezwykły i zróżnicowany ekosystem. Może w nim występować nawet 1500 gatunków różnych bakterii! Ich różnorodność jest unikatowa. 

Skład mikrobiomu jelit jest kwestią indywidualną, często porównuje się się go do odcisku palca.

Indywidualny profil, ale…

W toku rozwoju nowoczesnej medycyny oraz wiedzy o mikroflorze jelitowej, jesteśmy już w stanie stwierdzić, które z drobnoustrojów są ważne dla naszego zdrowia. Niektóre ze szczepów bakterii są bardziej korzystne i dobrze gdy jest ich więcej. Inne z kolei są potrzebne (dla różnorodności i przeciwwagi), ale ich zbyt duże namnożenie się może prowadzić do różnych chorób, czy nieprawidłowości w funkcjonowaniu organizmu (fizycznych i psychicznych).

Dlatego tak ważne jest karmienie “dobrych” bakterii jelitowych.

Czy mikrobiom jelitowy się zmienia?

W końcu odciski palców są niezmienne…? Skoro nasza mikroflora jelitowa jest indywidualna, czy jej skład może ulec zmianie? Mikrobiom jest stabilny, jednak ulega zmianom pod wpływem różnych czynników, jak np. antybiotyki, dieta, wiek, czy środowisko naturalne.

Jego zdolność do zmiany jest dla nas dobrą wiadomością – możemy wpływać na niego pozytywnie. Ale o tym za chwilę.. 😉

Mikrobiom w jelitach składa się głównie z bakterii, ale także grzybów, wirusów i pierwotniaków – razem tworzą wyjątkowy ekosystem.

Mikrobiom jelitowy pełni wiele ważnych funkcji w naszym organizmie, m.in. funkcję metaboliczną, troficzną i immunologiczną. Wszystkie te funkcje często się uzupełniają.

Funkcja metaboliczna dotyczy rozkładu prebiotyków w wyniku fermentacji. Podczas fermentacji tworzą się także witaminy z grupy B i witamina K. Drobnoustroje poprawiają także przyswajalność składników mineralnych.

Funkcja troficzna i immunologiczna zapobiega kolonizacji bakterii szkodliwych, poprzez stworzenie śluzowej bariery ochronnej. Te funkcje odpowiedzialne są za ochronę nabłonka jelitowego. Ważną rolę pełnią też mucyny, których produkcję stymulują bakterie. Mucyny pokrywają nabłonek jelitowy chroniąc go przed działaniem bakterii chorobotwórczych czy toksyn.

mikroorganizmów jelitowych jest wiele, do tej pory rozszyfrowaliśmy zaledwie około 20%. Nowoczesna nauka dostarcza coraz więcej informacji o “dobrych” i “złych” bakteriach. 

Szczerzej o najistotniejszych drobnoustrojach opowiemy w kolejnym poście. 

Jak najlepiej zadbać o mikrobiom?     Karmić dobre bakterie!

Aby zwiększyć przewagę pożądanych bakterii jelitowych, należy wprowadzić do diety składniki, które powodują ich namnażanie.

prebiotyki dla mikrobiomu

Probiotyki są pokarmem dla Dobrych Bakterii i utrzymuję w świetnej kondycji cały mikrobiom. Najbardziej efektywnym jedzeniem jest inulina, inulina łagodzi zaparcia i biegunki, wpływa na poprawę zdrowia kości, zmniejsza ryzyko chorób serca i  zwiększa przyswajanie wapnia. Pomaga także  utrzymać zdrowy poziom cholesterolu i glukozy we krwi.

TOPINAMBUR – Prebiotyczny król wśród roślin

Topinambur jest bardzo bogaty w inulinę w formie suszonej zawiera ponad 60% inuliny Dzięki wyjątkowej biozgodności inuliny z ludzkim mikrobem, ma ona niepodważalny i pozytywny wpływ na zdrowie ludzkie.

Jak wykorzystać właściwości prebiotyków? Dołączając do swojej diety najbogatszy w nią składnik - topinambur!

Topinambur i jego przetwory nie tylko wzbogacą nasze menu o nowe, czy wyjątkowe smaki. Nakarmią nasz mikrobiom, pobudzą go do produkcji zdrowych bakterii jelitowych, które wpłyną na poprawę naszego samopoczucia, wzmacniają odporność, obniżają cukier i cholesterol… I wiele więcej.

Bibliografia:

  1. M.Mosley, Jelita wiedzą lepiej. Jak zrewolucjonizować sposób odżywiania i zmienić od wewnątrz swoje ciało, Wyd. Otwarte, Kraków, 2018
  2. Mikroflora przewodu pokarmowego człowieka – znaczenie, rozwój, modyfikacje. czytelniamedyczna.pl
  3. laboratoria.net

  • Sale!
    Zestawy

    ZESTAW na zdrowe jelita

    Oceniono 0 na 5
    297.40 

    W ciągu 6 godzin od rozpoczęcia spożywania nastąpi znaczący wzrost liczebności Dobrych Bakterii w mikrobiomie Twojego jelita grubego.  W tym czasie,  z jednej bakterii powstanie około 16 milionów nowych. Kuracja poprawia kondycję jelita, oczyszcza i natlenia organizm, wymiata złogi. Przywraca proporcje mikrobów, eliminuje mikroby patogenne.

    Dodaj do koszyka
  • Sale!
    Zestawy

    Zestaw na odbudowę bariery jelitowej

    Oceniono 0 na 5
    647.40 

    Dla osób, które postanowiły samodzielnie zadbać o swoje zdrowie i przywrócić je w sposób naturalny. Opracowany na podstawie badań klinicznych.

    Dodaj do koszyka
  • Sale!
    Zestawy

    Zestaw na wzmocnienie

    Oceniono 0 na 5
    147.90 

    Dla osób, które chcą szybko wzmocnić swoją florę jelitową, Dla osób, które borykają się z ciągnącymi się infekcjami, Dla osób, które często zapadają na infekcje, Dla dzieci – dajemy połowę dawki, Dla osób, które mają problemy z jelitami, Dla osób starszych, leżących lub z ograniczoną ruchowością.

    Dodaj do koszyka

przeczytaj więcej wpisów

WŁAŚCIWOŚCI LECZNICZE TOPINAMBURU

Helianthus tuberosus jest rośliną wielofunkcyjną, wykazuje korzystny wpływ na zdrowie i samopoczucie człowieka, jest doskonałym dodatkiem do codziennego odżywiania. Topinambur jest rośliną leczniczą, działa jak afrodyzjak,

HUMAN MICROBIOM PROJEKT  

PODSUMOWANIE W ramach Projektu Ludzkiego Mikrobiomu poznano funkcje, jakie pełnią mikroorganizmy jelitowe w organizmie człowieka, a także zwrócono uwagę na czynniki, które mogą zaburzać równowagę

PROJEKT LUDZKIEGO GENOMU

Projekt Ludzkiego Genomu, rozpoczął się w 1990 roku i zakończył w 2003roku. Była to największą międzynarodowa współpraca z zakresu biologii, jaką kiedykolwiek podjęto. Na początku,

Shopping Cart
0
    0
    Twój koszyk
    Your cart is emptyTwój koszyk jest pusty