Czym są prebiotyki dla naszego organizmu?

To błonnik roślinny, którego włókna (na przykład celuloza, pektyny czy śluzy) nie poddają się działaniu enzymów trawiennych. Dopiero na etapie trawienia w jelicie grubym prebiotyki ulegają procesowi fermentacji.

Prebiotyki są naturalną pożywką dla bakterii probiotycznych – bifidobakterii, bytujących w całym organizmie ludzkim, a głównie w jelicie grubym. Bifidobakterie pełnią funkcję ochronną dla ludzkiego organizmu, hamują rozwój bakterii chorobotwórczych, zapobiegają i leczą takie choroby jak nowotwory, stany zapalne, dysbiozę, choroby przewodu pokarmowego, alergie, atopowe zapalenie skóry, podagra i ponad 300 innych jednostek chorobowych. 

Spożywanie prebiotyków przyczynia się do regulacji działania enzymów wątrobowych, stymulacji układu odpornościowego poprzez zwiększenie liczby limfocytów i leukocytów w krwi obwodowej, a także zmniejszenia stężenia LDL we krwi, zwiększenie przyswajania wapnia z jelit oraz łagodzenie objawów ze strony wrzodów żołądka i dwunastnicy oraz grzybicy pochwy. Zadaniem prebiotyków jest stymulowanie układu odpornościowego, wspomaganie rozwoju dobrej flory bakteryjnej w jelitach oraz zapobieganie namnażaniu się patogenów chorobotwórczych.

Wartość prebiotyczna dla organizmu

Najbardziej wartościowym prebiotykiem jest inulina, stanowi ona tak jak skrobia w ziemniakach, substancję zapasową dl ponad 300 gatunków roślin. W Polsce, najwięcej Inuliny zawierają korzenie: omanu wielkiego, cykorii podróżnik, topinamburu i mniszka lekarskiego. Oman wielki jest byliną, rośliną ozdobną, cykoria i mniszek to popularne chwasty, topinambur jest smacznym warzywem. Ponadto , dobrymi prebiotykami są: zioła, cała pietruszka, cebula, czosnek, szparagi, pory, banany.

Nazwa produktu spożywczegoZawartość błonnika prebiotycznego [%]
Guma arabska85
Korzeń cykorii, suchy, surowy64,6
Mniszek, korzeń suchy, surowy dodo 40
Topinambur, bulwa sucha, surowa31,5
Mniszek, liście suche, surowe24,3
Czosnek, suchy, surowy17,5
Por, suchy, surowy11,7
Cebula, sucha, surowa8,6
Szparagi, surowe5
Otręby pszeniczne, surowe5
Pełnoziarnista mąka pszeniczna, po obróbce termicznej4,8
Banan, surowy1

Zalecenia spożycia dziennego inuliny to 4 do 9 gramów na dobę dla utrzymania zdrowego układu pokarmowego oraz do 15 gramów na dobę dla osób cierpiących na zaburzenia trawienne i choroby autoimmunologiczne.

Test BBC diety wzbogaconej o probiotyki i prebiotyki

BBC w programie The Truth About Food’: How to be healthy (pol. “Prawda o jedzeniu”, odc. “Jak być zdrowym”) przeprowadziła eksperyment porównawczy diety zawierającej duże ilości probiotyków i prebiotyków. Grupa testowa składała się z 8 kowbojów podzielonych na dwie równe grupy: pierwsza grupa przez tydzień stosowała dietę wzbogaconą o bakterie probiotyczne w jogurtach, druga przez ten sam okres czasu stosowała dietę zawierającą duże ilości prebiotyków – głównie inuliny. Po tygodniu badania laboratoryjne wykazały, że stosowanie diety prebiotycznej spowodowało przeciętne zwiększenie ilości bakterii w jelitach o 133 miliony, podczas gdy grupa spożywająca produkty probiotyczne nie odnotowała istotnej różnicy.

  • Promocja! Zestaw Matopi 2
    Zestawy

    Zestaw Matopi 2

    Oceniony 0 na 5.
    208.00

    W ciągu 6 godzin od rozpoczęcia spożywania nastąpi znaczący wzrost liczebności Dobrych Bakterii w jelicie grubym.  W tym czasie,  z jednej bakterii powstanie około 17 milionów nowych. Odbuduje mikroorganizmy w każdym odcinku okrężnicy, które zostały zniszczone przez antybiotykoterapię, radioterapię, chemioterapię, leczenie sterydami i inne tego typu terapie.

    Dodaj do koszyka
  • Promocja! Zestaw Matopi 3
    Zestawy

    Zestaw Matopi 3

    Oceniony 0 na 5.
    347.00

    Dla osób, które postanowiły samodzielnie zadbać o swoje zdrowie i przywrócić je w sposób naturalny. Opracowany na podstawie badań klinicznych.

    Dodaj do koszyka
  • Zestaw Matopi 1
    Zestawy

    Zestaw Matopi 1

    Oceniony 0 na 5.
    67.00

    Dla osób, które chcą szybko wzmocnić swoją florę jelitową, Dla osób, które borykają się z ciągnącymi się infekcjami, Dla osób, które często zapadają na infekcje, Dla dzieci – dajemy połowę dawki, Dla osób, które mają problemy z jelitami, Dla osób starszych, leżących lub z ograniczoną ruchowością.

    Dodaj do koszyka

Umów się na bezpłatną konsultację

przeczytaj więcej wpisów

Podłoże pętli chorób i dolegliwości

Podłoże pętli chorób i dolegliwości

Na wstępie chcę zaznaczyć że w żaden sposób nie neguje lekarzy. Wręcz przeciwnie uważam że są oni niezbędni do leczenia, ratowania naszego życia. Bez nich

czym jest topianmbur i jakie ma właściwości?

Co to jest Topinambur?

Helianthus tuberosus, słonecznik bulwiasty, a moja ulubiona nazwa to Słoneczna Bulwa. Pochodzi z Ameryki Północnej, gdzie w okolicy Wielkich Jezior dzikie odmiany topinamburu porastają rozległe

Shopping Cart
0
    0
    Twój koszyk
    Your cart is emptyTwój koszyk jest pusty